Werkwijze en betrokken organisaties

Samen met verschillende (overheids)organisaties werken we aan verbetering binnen informatievoorziening en dienstverlening die voor jongeren (en hun ouders) in aanloop naar hun achttiende verjaardag. Bij het onderzoek van dit rapport is de klantreismethode gebruikt. Deze methode stelt ons in staat om de doelen, uitdagingen, drijfveren, houdingen en ervaringen van jongeren tijdens de levensgebeurtenis ‘Ik word 18 jaar’ in kaart te brengen.

Samenwerken aan oplossingen voor jongeren

Uit onderzoek onder jongeren blijkt dat informatie over wat er verandert als je 18 jaar wordt, heel verspreid, weinig toegankelijk en niet altijd goed getimed wordt aangeboden. Ook is er veel informatie maar de samenhang ontbreekt. Daardoor weten veel ouders en jongeren niet wat ze moeten en mogen regelen. Ze lopen daardoor geld mis, of lopen het risico op betalingsachterstanden.

De problemen die spelen rond de communicatie en dienstverlening aan jongeren en hun ouders zijn in verschillende werksessies besproken.  Aan deze werksessies doen medewerkers uit verschillende gemeenten, ministeries, uitvoerings- en maatschappelijke organisaties mee. Samen met ouders en jongeren ontwikkelen we oplossingen die werken. De eerste concrete acties worden verwacht in het 1e kwartaal van 2022.

Betrokken organisaties

  • Belastingdienst
  • Community 5/Digitaal Samenleven
  • DUO
  • Gemeente Almere
  • Gemeente Den Haag
  • Gemeente Tilburg
  • Leene Communicatie
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
  • Ministerie van Financiën/Wijzer in Geldzaken
  • Ministerie van Justitie en Veiligheid
  • Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
  • Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
  • Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)