Levensgebeurtenis Een kind krijgen

Bij het krijgen van een kind, komt veel regelwerk kijken. Ook met de overheid. Wat er precies geregeld moet worden en welke rechten een zwangere heeft, is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Op Rijksoverheid.nl/kindkrijgen kunnen aanstaande ouders een persoonlijk overzicht vinden. Om hen op de hoogte te brengen van het bestaan hiervan hebben we een communicatie-aanpak ontwikkeld en uitgevoerd.

Om zoveel mogelijk aanstaande ouders te bereiken, zorgen we dat we daar zijn op momenten dat het voor hen relevant is. Daarom schakelen we de hulp in van geboortezorgprofessionals. Verloskundigen en gynaecologen geven vaak al informatie over regelzaken. Een verwijzing naar Rijksoverheid.nl/kindkrijgen kan dan een waardevolle toevoeging zijn. Maar ook na de geboorte is een verwijzing relevant. Om geboortezorgprofessionals hierbij te helpen, hebben we een aantal middelen ontwikkeld die gebruikt kunnen worden.

Middelen om te gebruiken in de praktijk

Zo hebben we posters, kaartjes en banners gemaakt. Die kun je gebruiken om het persoonlijk overzicht onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door een kaartje mee te geven in een welkomstpakket. De poster kun je ophangen in de wachtkamer. Beiden kun je gratis bestellen. Op Rijksoverheid.nl/communicatie-kindkrijgen is alle informatie te vinden.

Crossmediale-inzet

Veel aanstaande ouders zoeken online naar informatie rondom de zwangerschap, de bevalling en alles wat er daarna bij komt kijken. Daarom zorgen we ervoor dat we ook in Google goed vindbaar zijn. En we zijn samenwerkingen aangegaan met partijen die communiceren met de doelgroep. Zo zijn we zichtbaar op de websites 24baby.nl en wij.nl en staan we met een advertentie in het magazine Zwanger! en in het magazine WIJ. Het gebruik van social media onder de doelgroep is groot. We zijn ook hier dan regelmatig zichtbaar door het plaatsen van posts waarin we het persoonlijk overzicht onder de aandacht brengen.

Meten, onderzoeken, analyseren en bijsturen

We zorgen ervoor dat het gebruik van alle middelen en inzet terug te zien is in de webstatistieken. Zo staat er op het kaartje en de poster een QR-code waarmee we het verkeer kunnen meten. Daarnaast doen we regelmatig onderzoek naar de bekendheid en het gebruik van het persoonlijk overzicht. Daar waar verbeteringen mogelijk zijn, doen we dat. Zo zagen we bijvoorbeeld dat het veelal de partner van de zwangere is die zich bezighoudt met regelzaken rondom de geboorte. Onze communicatie-aanpak passen we hier dan op aan.