Levensgebeurtenis Voor jezelf beginnen

Ondernemerschap is de motor van onze economie, een bedrijf starten of dat overwegen is voor veel burgers een onzekere periode. Waarin een grote afhankelijkheid richting (informatie) voorzieningen vanuit samenwerkende overheidsinstanties is gekend. Met de klantreis ‘Ik wil voor mezelf beginnen’ is het starten van een onderneming als levensgebeurtenis in kaart gebracht, van in eerste droom tot ongeveer een jaar nadien. Zodat gezamenlijke dienstverlening richting startende ondernemers kan worden verbeterd.

Video: levensgebeurtenis ondernemen

*Positieve muziek*

Beeld: verschillende mensen in persoonlijke situaties

VO: Mensen komen op verschillende momenten in hun leven in contact met de overheid en dan willen ze goed geholpen worden. Vanuit de overheid begint dat met goed luisteren en je verdiepen in de leefwereld van mensen om te weten wat er speelt en welke problemen zij ervaren. Vervolgens werken we met alle partijen die betrokken zijn aan oplossingen. We zorgen voor oplossingen waar mensen mee geholpen zijn.

Beeld: wisselende beelden van Frans Willem Janssens op zijn kantoor

VO: Ik had al heel lang in m'n hoofd zitten dat ik iets met film wilde doen. Ik ben inmiddels eerstejaars Filmacademie-student en ik vind het heel leuk om daarnaast nog wat producties te doen. Om dat voor elkaar te krijgen, heb je heel snel een eigen onderneming nodig. Daarom heb ik me afgelopen zomer bij de KVK ingeschreven. Voor je je inschrijft, moet je een checklist invullen. In het begin vond ik dat best wel moeilijk. Er staan best veel vage termen op en veel dingen die je niet kent. Ik weet dat ik gewoon naar de KVK moet stappen om daar m'n vragen te stellen en op de website staat ontzettend veel informatie. Ik moet mezelf wat meer dwingen om daar echt actief achteraan te gaan. Maar verder heb ik heel veel zin om m'n volgende productie te gaan doen. 

Beeld: wisselende beelden van Timothy van Zutphen op het kantoor van de KVK

VO: Als startende ondernemer heb je vaak een heleboel vragen waarbij je door de digitale bomen het bos niet meer ziet. Voorheen was er veel minder online te vinden dus die ondernemer kwam voor de inschrijving binnen met een heleboel vragen. Persoonlijk had ik altijd de uitdaging om diegene weg te laten gaan met een heel goed gevoel. Omdat daar niet altijd ruimte en tijd voor was was het jammer als je het idee had dat die klant niet met een goed gevoel wegging. Gelukkig is er in de loop der tijd heel veel verbeterd, gedigitaliseerd dus die ondernemer komt binnen met een hele goede voorbereiding. De gedachte is dat de ondernemer digitaal een beetje zelfredzaam wordt. Kom je er dan niet uit, dan kun je bellen, chatten of mailen. Er zijn webinars en dergelijke zodat je, voor je de stap zet om je in te schrijven, jezelf heel goed kan voorbereiden.

Eindplaat:
Aan de slag met de mens centraal in levensgebeurtenissen
Kijk op:
www.programmamenscentraal.nl

Programma Mens Centraal
KVK
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

Met dank aan:
Frans Willem Janssens
Timothy van Zutphen

Meer informatie op:
www.programmamenscentraal.nl

Volg de Aanpak Levensgebeurtenissen 
op LinkedIn van het programma Mens Centraal