Het programma Scheiden zonder Schade werkt aan een digitaal platform met informatie over problemen bij scheiden (DigiPlein). Ouders, kinderen en professionals kunnen op het DigiPlein terecht voor informatie en verwijzingen bij vragen. Ook kunnen ze via dit platform begeleiding of hulp krijgen.
Aansluiten op leefwereld van de doelgroep
Om het DigiPlein zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep, heeft Mens Centraal onderzoek gedaan naar de leefwereld van ouders en jongeren die te maken hebben (gehad) met een scheiding. De inzichten uit dit onderzoek worden meegenomen bij de ontwikkeling van een prototype van DigiPlein. Zo bevat het prototype handige checklists en vragenlijsten om inzicht te krijgen in de situatie en is het zo ontworpen dat bezoekers zoveel mogelijk in hun eigen kracht blijven staan door multi-media ondersteuning op maat. Ook wordt de informatie op DigiPlein thematisch aangeboden, gebaseerd op verschillende realisatiemomenten in het proces van relatieproblematiek en scheiding en bijpassende veelgestelde vragen. Uit het onderzoek weten we namelijk dat de doelgroep niet in fases denkt, maar op onderwerp/thema wil zoeken.
Vanuit Mens Centraal hebben we contact gelegd tussen Scheiden zonder Schade en Direct Duidelijk. Direct Duidelijk zorgt ervoor dat de content van DigiPlein past bij de doelgroep.
Product aansluiten op wensen doelgroep
In het eerste kwartaal van 2021 zijn prototypes van het DigiPlein getest onder ouders met kinderen die te maken hebben (gehad) met een scheiding. Hieruit blijkt dat ouders de meerwaarde en de mogelijkheden van een website als DigiPlein inzien. DigiPlein kan volgens ouders in de toekomst inderdaad een gevoel van rust brengen door ouders aan de hand te nemen met toegankelijke en overzichtelijke informatie. Bij het verder uitbouwen van DigiPlein is het belangrijk dat het programma continu scherp is op de informatiebehoefte van de doelgroep, namelijk het ontvangen van concrete, overzichtelijke en relevante informatie voor hun situatie.