De ‘Your Business in the Netherlands community’ is een initiatief vanuit de Aanpak Levensgebeurtenissen. Op basis van de inzichten uit de klantreis ‘Starting your business in the Netherlands’ zijn een aantal producten en diensten ontwikkeld en verbeterd. Maar het is moeilijk om passende oplossingen te ontwerpen die volledig recht doen aan de behoeftes en emoties van de doelgroep. Daarom is er een online research community opgezet om een aantal producten en diensten van KVK, Business.Gov en ‘Welcome to NL’ te toetsen bij startende niet-Nederlandse ondernemers.
Werkwijze
Een online research community is een digitale vorm van kwalitatief onderzoek, waarbij direct vragen gesteld kunnen worden aan de doelgroep. Er namen 54 niet-Nederlandse ondernemers deel aan de community. In de community werden de volgende (Engelstalige) producten en diensten voorgelegd:
Op basis van de input en feedback van de ondernemers worden deze producten verder doorontwikkeld.
Conclusies
Uit de resultaten komt het volgende naar voren:
- De geteste producten en diensten worden positief gewaardeerd door de ondernemers in de community. Zij vinden dat deze producten en diensten een goede basis bieden voor een succesvolle start voor niet-Nederlandse ondernemers.
- De ondernemers geven aan behoefte te hebben aan meer personalisatie in de vorm van relevante informatie voor hun specifieke situatie. Zoals informatie over wetten en regels die belangrijk zijn om als ondernemer in Nederland te starten, of wetten en regels die gelden in de regio waar zij willen starten.
- De niet-Nederlandse ondernemers willen graag ook duidelijk zien van welke organisatie bepaalde informatie komt die zij op internet vinden. Het is voor hen niet altijd duidelijk waar informatie vandaan komt (en hoe betrouwbaar die dan is).