Workshops ronde 2
De workshops in ronde 2 startten om 14:30 uur en duurden een uur.
Eén van de eerste resultaten van Werk aan Uitvoering is de overheidsbrede visie op gezamenlijke dienstverlening. In de workshop nemen we je mee langs de achtergrond en de 6 ontwerpprincipes uit de visie. Dat doen we onder andere in gesprek met ervaren collega’s die de eerste stappen met de visie al gezet hebben. Zij delen hun ervaringen en geleerde lessen. Maar… we gaan vooral met elkaar onderzoeken en reflecteren op hoe je zelf met de visie aan de slag kunt in je eigen organisatie in jou organisatie en met jouw opgave.
Sprekers:
- Gamze Aslancik (Programmabureau Werk aan Uitvoering spoor 1). Gamze is al sinds lange tijd bij de Rijksoverheid in vele verschillende functies werkzaam. Na een aantal jaren te hebben gewerkt bij beleidsdepartementen heeft ze bewust gekozen de overstap te maken naar de uitvoering. De laatste jaren heeft ze zich bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland vooral bezig gehouden om middels innovatieve werkwijzen de dienstverlening richting de ondernemer/burger te verbeteren. Vanuit die rol heeft ze de visie op gezamenlijke dienstverlening (voor het programma Werk aan Uitvoering) mede vormgegeven en geschreven.
- Marcello Noto. Marcello is projectmanager bij het programma Mens Centraal en o.a. verantwoordelijk voor het project ineractiecoaches. Vanuit het programma heeft hij meegeschreven aan de Visie op Gezamenlijke Dienstverlening en ondersteunt hij het programma Werk aan Uitvoering bij de implementatie daarvan.
De mens centraal stellen begint vaak als mindset. Maar als je burgers of ondernemers echt een consistente klantervaring wilt bieden, zul je je organisatie opnieuw moeten ontwerpen vanuit de klant. Hoe pak je zo’n klantgedreven transformatie aan? Tijdens deze panelsessie delen CX leiders bij de overheid hun ervaringen en uitdagingen.
Sprekers
- Martijn Lentz is Lead Customer Journey Expert bij de KVK en onder andere betrokken bij de Aanpak Levensgebeurtenissen in het ondernemersdomein.
- Robert Vels is Customer Experience Manager bij de RVO en daarmee 1 van de CX-leiders binnen de overheid.
Hoe willen burgers en bedrijven communiceren en interacteren met de overheid in 2030? En hoe verandert hierdoor de rol van uitvoeringsorganisaties? Ontdek tijdens de workshop welke trends spelen en wat hun impact is op de toekomst van dienstverlening.
Tijdens de trendactivatie workshop zullen zes maatschappelijke trends aan bod komen. Deze trends gaan de deelnemers tijdens groepsopdrachten en onder begeleiding van creative supporters toepassen op de toekomst van dienstverleningsconcepten. Ook zullen de resultaten van het trendonderzoek dat freshmark in opdracht van de Staat van de Uitvoering in juli 2022 oplevert over hetzelfde onderwerp gedeeld worden. De workshop is bedoeld voor ambtenaren die werken bij uitvoeringsorganisaties en ambtenaren die beleidsmatig betrokken zijn bij de innovatie van dienstverleningsconcepten. De workshop geeft actueel inzicht in de gewenste groeirichtingen voor betere dienstverlening door de overheid.
Spreker
Mark Schipper is eigenaar en oprichter van freshmark, een creatief bureau voor trendonderzoek en trendactivatie. Hij helpt organisaties met het beantwoorden van hun toekomstvragen en het versnellen van innovaties met hulp van toegepast trendonderzoek. Daarnaast geeft hij les in trendwatching op Fontys Hogeschool in Tilburg.
Tijdens het congres willen wij de deelnemers aan onze workshop laten ervaren hoe dienstverlening door de overheid er in de toekomst uit kan zien. We maken ze deelgenoot van het trendonderzoek naar de toekomst van dienstverleningsconcepten dat deze zomer wordt afgerond. In dit trendonderzoek staat centraal hoe burgers en bedrijven willen communiceren en interacteren met de overheid in 2030 en hoe hierdoor de rol van uitvoeringsorganisaties verandert.
Vanuit de levensgebeurtenis ‘Ik word 18 jaar’ zijn 2 grote onderzoeken onder jongeren uitgevoerd. Hieruit is een groot aantal inzichten voortgekomen. Tijdens deze sessie delen we de inzichten en maken we de vertaling van inzichten naar de toepassing in praktijk van de overheid. Wat doen we met verbeteracties in de keten van organisaties rond deze levensgebeurtenis? En hoe kunnen organisaties zelf aan de slag met de inzichten? Om te zorgen dat de informatie en dienstverlening voor jongeren en hun ouders beter toegankelijk, betrouwbaar en volledig wordt.
Wat werkt en wat niet? En wat gaan we met prioriteit aanpakken? Tijdens deze interactieve workshop ga je daar vanuit de praktijk achter komen.
Meedoen en meedenken is belangrijker dan dat je werkzaam bent op het terrein van deze levensgebeurtenis? Iedereen kan uit eigen ervaring hierover meepraten. Ook de ervaring met je eigen kinderen kunnen waardevolle informatie opleveren Belangrijk is dat je vanuit het perspectief van een aankomende 18-jarige meedenkt.
Sprekers
- Eric Hoogenboezem is projectleider bij het programma Mens Centraal. Hij is in de lead voor de levensgebeurtenissen ‘Ik word 18 jaar’ en ‘Ik ga verhuizen’. Daarnaast is hij als secretaris verbonden aan het overheidsbreed afstemmingsoverleg over de levensgebeurtenissen en de stuurgroep Aanpak Levensgebeurtenissen.
- Yolanda Ryckaert is onderzoeker en gedragsexpert bij het programma Mens Centraal. Ze is als onderzoeker betrokken bij de levensgebeurtenissen ‘Ik wordt 18 jaar’ en ‘Ik word werkloos’. Ze is daarnaast ook projectleider van de Overheidsbrede onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening.
Mensen hebben behoefte aan betrouwbaar, overzichtelijk en respectvol contact met de overheid. In deze workshop nemen we je mee in recente inzichten uit onderzoek op dit gebied en presenteren we vijf principes waaraan contact tussen overheid en burger zou moeten voldoen. Wat betekenen deze vijf principes voor jouw werk in de overheidscommunicatie? Wat helpt en hindert jullie in het tot stand brengen van goed contact met burgers? We gaan in de workshop op deze vragen samen op een interactieve manier antwoord geven. We zorgen dat je aan het eind van de workshop handvatten hebt om het contact van jouw overheidsorganisaties met burgers te verbeteren en te versterken.
Sprekers
-
Mireille van Twuijver is onderzoekscoördinator programma Mens Centraal. Ze zorgt ervoor dat onderzoek onder burgers de ruggengraat vormt van alle projecten van het programma Mens Centraal. Ook adviseert ze regelmatig collega’s binnen de overheid over hoe zij via onderzoek in contact kunnen komen met hun doelgroepen.
-
Ingrid van Dijk is communicatie adviseur bij Grenzeloos Samenwerken en werkt aan de interactieve Gids Ambtelijk vakmanschap.
Overheidsdienstverlening en communicatie ontwerpen die voor de mensen in Nederland het verschil maken. Maar hoe doe je dat in een overheidsorganisatie die nu nog niet op die manier werkt? Dat het niet gemakkelijk is weten wij uit eigen ervaring. In deze interactieve workshop ontdekken we samen wat hiervoor nodig is binnen jouw organisatie. In deze workshop gaan we met verschillende technieken uit de design aanpak aan de slag.
Deze workshop is geschikt voor elke ambtenaar die zijn of haar organisatie wilt verbeteren of innoveren met behulp van de design aanpak.
Sprekers
-
Lizet van Tilburg is Coördinator onderzoek bij het Directoraat Generaal Herstel Toeslagen van het ministerie van Financiën. Daar begeleidt zij onderzoek of voert zij onderzoek uit ten behoeve van de hersteloperatie rondom de kinderopvangtoeslag.
-
Marit Groeneveld is onderzoeker bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken. Ze houdt zich bezig met onderzoek voor het programma Inclusie.
-
Margot Lagendijk is onderzoeker bij het programma Mens Centraal, waar zij betrokken is bij onderzoek naar de Levensgebeurtenissen ‘Er is een naaste overleden’ en ‘Ik ga scheiden’. Ook is zij onderzoeker bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken, waar zij zich bezighoudt met onderzoek voor het programma Inclusie.
We dagen iedereen uit om in gesprek te gaan met twee eindgebruikers die belangrijk zijn in jouw werk, zodat jouw werk nog beter aansluit bij de behoefte en belevingswereld van jouw doelgroep. We leggen je tijdens deze sessie uit waarom het belangrijk is en hoe je dit op een toegankelijke en inspirerende manier kunt doen.
Het initiatief heeft als doel collega ambtenaren te ondersteunen in hun weg naar meer praktijkgericht werken waar de eindgebruiker centraal staat. Met deze challenge dagen we collega’s uit om inzichten vanuit de praktijk op te doen en zo hun werk beter te kunnen ontwerpen naar behoefte van de eindgebruiker.
Sprekers
- Jeroen Vonk (Innovation Designer bij Novum het innovatie lab van de Sociale Verzekeringsbank). Ik werk vanuit de passie dat alles begrijpelijk, gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor iedereen moet zijn. Mensen moeten niet opzien tegen contact met de overheid, dit zou leuk moeten zijn. We moeten ons werk beter ontwerpen zodat het voldoet aan de behoeftes van onze eindgebruikers.
- Roos Hendrikx - de Hoog - (Innovation Community Manager bij Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Werken vanuit de behoefte van je eindgebruiker staat altijd centraal in mijn werk. Graag help ik mijn collega’s om te achterhalen wat die behoefte is en hoe dit bijdraagt aan het nog beter maken van je werk. Er is namelijk niets leuker dan beleid, diensten en/of producten ontwerpen die daadwerkelijk voorzien in een behoefte of probleem oplossen.
Verbeter spelenderwijs je dienstverlening met de serious game Optimaal Digitaal! Dit spel van Gebruiker Centraal is een leuk en handig instrument om bijvoorbeeld meer aansluiting te krijgen bij de leefwereld van mensen. Het helpt je prioriteiten te stellen en het dwingt je om samen met alle betrokkenen aan de slag te gaan met concrete oplossingen. In deze interactieve workshop maak je kennis met het spel en leer je wat het je kan opleveren.
Spreker
Victor Zuydweg werkt bij ICTU en is initiatiefnemeren projectleider van Gebruiker Centraal, een overheidsbreed kennisnetwerk met als doel: een gebruiksvriendelijke overheid.
Hoe kan de overheid de mens écht centraal stellen in communicatie en dienstverlening? Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat verbeteracties niet blijven hangen bij goede ideeën, maar ook écht uitgevoerd worden? Hoe bouw en onderhoud je een overheidsbreed netwerk rondom het centraal stellen van de mens? Na vier jaar inzet van Mens Centraal blijven er een aantal opgaven voor de toekomst over, zo blijkt uit de evaluatie van het programma door I&O Research. In de workshop ‘Café de Uitdaging’ schrijf en denk je op een creatieve manier me over deze uitdagingen. We gaan in verschillende rondes deze uitdagingen aan op basis van persoonlijke ervaringen vanuit uw eigen organisatie.
Sprekers
- Elise van der Mark is senior kwalitatief onderzoeker bij I&O Research. In haar werk vindt ze het belangrijk om de mens en haar behoeften leidend te laten zijn. Door middel van kwalitatieve, creatieve en participatieve methoden gaat ze graag met mensen de diepte in over hun ervaringen, behoeften en overtuigingen, om zo tot relevant(e) sociaal-maatschappelijke interventies, programma’s en beleid te komen.
- Charlotte van Miltenburg is onderzoeker bij I&O Research. Ze houdt zich bezig met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Door haar achtergrond in de gezondheidswetenschappen zoekt ze in haar beleidsonderzoek altijd naar het menselijke perspectief om onderzoeksresultaten goed te vertalen naar praktijkrelevante informatie.
- Thomas van Hal is Sociaal Geograaf en onderzoeker bij I&O Research. Hij houdt zich bezig met vraagstukken omtrent maatschappelijk vertrouwen, participatie en democratisering. Momenteel is Thomas actief betrokken bij het evaluatieonderzoek van het Programma Mens Centraal. Hiervoor sprak hij met leden van het programmateam, deelnemers aan het programma en bestuurders.