Oplossingen voor ondernemers met problematische schulden

Uit de verkenning uit 2022 bleek dat ondernemers tegen diverse problemen aanlopen als ze in de problematische schulden komen of zelfs helemaal moeten stoppen met hun onderneming. Samen met de Belastingdienst, Digitaal Ondernemersplein, Gemeente Amsterdam, KVK en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten hebben we gekeken hoe we deze ondernemers beter kunnen ondersteunen. Hieruit kwamen de volgende oplossingen: 

1. Schuldhulp anders benoemen

‘Hulp’ anders benoemen met behulp van een gedragspsycholoog, zodat ondernemers minder weerstand voelen en eerder ontdekken dat er organisaties zijn die hen kunnen ondersteunen. Dit betekent dat we geschreven informatie  en beeldtaal voor ondernemers met schulden moeten aanpassen. Een vertaalsleutel biedt dienstverleners concrete richtlijnen over hoe de ondernemer overtuigd kan worden om in te grijpen.

2. Vroegsignalering en snellere actie

 Zorgen dat commerciële partijen signalen van (problematische) schulden (bijvoorbeeld boekhouders en banken) kunnen doorverwijzen naar schuldhulporganisaties van de overheid. Dat gebeurt alleen met toestemming van de ondernemer. Zo kunnen we ze eerder en proactief ondersteunen. 

3. Warme overdracht

Zorgen voor een warme overdracht tussen organisaties uit het netwerk, door de al bestaande doorverwijsformulieren die goed werken breder in te zetten. Het doorverwijsformulier word nu al ingezet tussen verschillende schuldhulporganisaties en de overheid (KVK).

4. Regie geven door inzet van vouchers

Schuldhulp anders verpakken door ‘vouchers’ aan te bieden. Ondernemers kunnen zelf kiezen of en wanneer ze dit inzetten. Zo behoudt de ondernemer regie en is er het gevoel van gelijkwaardigheid. 

5. Betere vindbaarheid van overheidsinformatie

 Gebruik maken van zoekmachine-optimalisatie met om ondernemers beter en sneller op de juiste overheidssites te krijgen met de juiste informatie over schulden. En daar de mogelijkheid bieden om gemakkelijk in contact te komen via bel-mij terug formulieren. 

6. Eenduidige routekaart 

Een routekaart (overzicht) van alle beschikbare ondersteuningsroutes voor ondernemers

gebruiken, zodat er bij alle contactmomenten tussen overheid en ondernemer hetzelfde verhaal verteld wordt. Hetzelfde verhaal vertellen gaat een stuk beter als ‘uitvoerders’ (adviesteams) elkaar  kennen en weten wie welke hulp biedt.  

7. Ondernemers laten leren van andere ondernemers

Gebruik maken van testimonials, zoals verhalen en geleerde lessen van ondernemers die al door de schuldhulproute heen zijn gegaan (eventueel met een buddy-systeem). Zo komen ondernemers die (nog) geen problematische schulden hebben, meer te weten over hoe het is  om in de problematische schulden te komen en daar mee om te gaan. 

8. De empathische adviseur 

Delen van eerlijke ervaringen van ondernemers en adviseurs over hun ervaring met schuldhulpdiensten van de overheid. Deze verhalen  kunnen positief of negatief zijn, zolang er een eerlijke boodschap is die laat zien dat er adviseurs werken om de ondernemers op een empathische manier te ondersteunen.  

Bij oplevering van het adviesrapport zijn verschillende oplossingsrichtingen en kansen geformuleerd  die ondernemers eerder en beter kunnen helpen. Momenteel werken de betrokken overheidsinstanties aan:

  • Het ontwikkelen van de toolkit Klantgerichte communicatie voor ondernemers met financiële zorgen;
  • Het inrichten en verbeteren van warme en gerichte doorverwijzing van ondernemers met problematische schulden zodat deze zo snel mogelijk op de juiste plek terecht komen voor de hulp en ondersteuning die ze nodig hebben;
  • Het ontwikkelen van het Spoor van de ondernemer voor De routekaart Financiële Zorgen | VNG.

Wat vooraf ging: oplossingen voor mensen die hun onderneming stoppen

In eerdere fasen van de Levensgebeurtenis Stoppen met je onderneming, werd reeds onderzocht tegen welke problemen mensen aanlopen als zij hun onderneming stoppen, en hoe de overheid hen daarin ondersteunen. Op basis daarvan werden onder meer de volgende verbeteringen doorgevoerd:

Doorstart als ondernemer

Ondernemers willen vaak de status ondernemer behouden na het stoppen van hun bedrijf.