Werkwijze en betrokken organisaties

Verschillende betrokken overheidsorganisaties werken samen aan passende oplossingen voor ondernemers met problematische schulden.

Samenwerken aan oplossingen voor ondernemers in zwaar weer

We maken daarbij gebruik van de klantreismethodiek. Die methode brengt het ervaringsproces van de klantgroep in kaart voor een bepaalde gebeurtenis in hun leven. In dit geval ondernemers met problematische schulden. Het laat zien waar de ondernemer allemaal mee te maken krijgt, vanuit hun eigen context en beleving.

Een werkgroep heeft de klantreis in beeld gebracht en op basis van de observaties verschillende kansen geformuleerd. Daaruit zijn mogelijke verbeteracties gekomen. Dit is tussentijds teruggekoppeld aan het kernteam. Om tot een volledig beeld te komen zijn de volgende stappen doorlopen:​ 

  • Bepalen van de juiste scope, het afbakenen van het onderzoeksgebied
  • Bepalen van respondenten en vragenlijst voor kwalitatief onderzoek
  • Interviews met een dertigtal ondernemers
  • In kaart brengen van de huidige klantreis; gedrag en beleving van ondernemers met problematische schulden​ 
  • Definiëren van aandachtsgebieden en oplossingsrichtingen door het kernteam. De verbeterideeën en aanbevelingen sluiten waar mogelijk aan op reeds bestaande initiatieven.

Betrokken organisaties

  • Belastingdienst
  • Ondernemersplein.nl (DOP)
  • Gemeente Amsterdam
  • Kamer van Koophandel (KVK)
  • Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Contact

Vragen over deze Levensgebeurtenis? Neem dan contact op met het Levensgebeurtenissen team van KVK via levensgebeurtenissen@kvk.nl.